donderdag 27 maart 2008

Het Is Drie Uur 's Nachts...

Sinds de primaries in Texas en Ohio op 4 maart, staat de verkiezingscampagne op een lager pitje. De volgende voorverkiezing is pas op 22 april in Pennsylvania, en de laatste staten stemmen dan in mei en begin juni. Nu het wat rustiger is, dachten we dus om een klein overzicht te maken van enkele belangrijke momenten in de campagne tot nu toe. Het eerste is een spotje van Hillary Clinton in Ohio en Texas:



Officieel heet het spotje "Children", maar het staat algemeen bekend als "the 3 AM ad". Het doel ervan is om de kiezers eraan te herinneren dat Barack Obama misschien wel mooie praatjes kan maken, maar dat de belangrijkste taak van een president is om een goede commander-in-chief te zijn, om dus klaar te staan als de veiligheid van het land in gevaar is.

Hillary Clinton maakte dit argument al eerder: ze argumenteert al sinds vorig jaar dat zij als enige Democraat voldoende ervaring heeft om president te worden, en dat Obama nog enkele jaren moet wachten en meer moet leren over buitenlands beleid. Dit spotje was wel de eerste keer dat ze haar ervaring zo expliciet koppelde aan nationale veiligheid.

Het spotje lokte heel wat kritiek uit, vooral van Obama-supporters maar ook van neutrale toeschouwers -- als je tegenwoordig nog iemand neutraal kan noemen. In de eerste plaats werd Clinton aangevallen omdat het spotje sterk inspeelt op angstgevoelens, fearmongering noemen ze dat hier. Dat zijn dezelfde tactieken die Bush al acht jaar gebruikt, en Democraten zouden daarboven moeten staan.

Een andere kritiek is dat Clinton zegt dat Obama niet klaar is om president te worden, maar John McCain wel (niet in dit spotje, maar in interviews rond dezelfde tijd). Het is begrijpelijk dat ze dit argument gebruikt om verkozen te worden, maar de meeste Democraten appreciëren het niet dat ze een Republikeinse kandidaat beter zou vinden dan een partijgenoot. Als Obama de nominatie zou winnen, kan McCain eenvoudig zeggen: "Zelfs Hillary Clinton vindt dat Obama niet klaar is om president te worden".

Tot slot is het niet helemaal duidelijk wat Hillary Clinton zelf precies heeft gedaan om te bewijzen dat zij echt beter geplaatst is om de telefoon op te nemen om drie uur 's nachts. Ze haalt vaak haar ervaring aan tijdens de jaren dat haar man Bill president was, maar dat staat ook ter discussie -- daarover later meer.

Het spotje was dus enorm controversieel, maar het was waarschijnlijk ook effectief: Clinton moést de primaries in Ohio en Texas winnen om haar campagne te redden, en dat lukte. Was het dankzij het spotje? Misschien, of misschien ook niet. In elk geval heeft dit succes Clinton aangespoord om meer negatieve aanvallen op Obama te lanceren.

Geen opmerkingen: